Usein kysytyt kysymykset

Alta löydät listattuna meiltä useimmiten kysyttyjä kysymyksiä. Jos et löydä vastausta kysymykseesi ota rohkeasti yhteyttä,  autamme mielellämme!

Kyllä. CrossFit sopii kaikille. Sinun ja olympiaurheilijan tarpeet eroavat toisistaan kuntotasossa, eivät muuten. Jossakin vaiheessa elämässämme meidän kaikkien täytyy vetää, työntää, nostaa ja niin edelleen.  Lisääntynyt teho, nopeus, lujuus, sydän- ja verisuonten ja hengityselinten kestävyys, joustavuus, koordinointi, ketteryys, tasapaino ja tarkkuus ovat tärkeitä maailman parhaimmille urheilijoille sekä kaiken ikäisille  keskivertoihmisille. CrossFit Red Arrow’ssa huolehdimme siitä, että sinun on mukava treenata ja edistyä kanssamme sekä pitää hauskaa. Jos et ole vielä vakuuttunut asiasta, tule tutustumaan.

Tähän on monia vastauksia. Ensimmäinen ja kaikkein tärkein asia on, että CrossFit keskittyy toiminnallisiin liikkeisiin, jotka voidaan siirtää päivittäiseen elämään sopiviksi. Kuntosalin peruslaitteissa keskitytään yksittäisiin lihasryhmiin, kun taas voimisteluliikkeissä toimii monta lihasryhmää yhdessä. Jotain niin yksinkertaista kuin kahvakuulan heiluttelu voi varmistaa, että roskapussin laittaminen jäteastiaan ei koskaan tule olemaan haaste.

CrossFit boximme on yhteisö, jossa  toimimme yhteistyössä, piristämme ja autamme toisiamme. Jos et usko että näillä keinoin saavutat  tavoitteesi, niin tule kokeilemaan ja kokemaan itse.

Valmentajamme ovat päteviä ja lisensioituja, he auttavat sinua pääsemään tavoitteisiisi. Jos olet epävarma liikkeestä tai siitä, miten se tehdään turvallisesti, autamme sinua  varmistamaan, että harjoittelu on mahdollisimman turvallista ja tehokasta.

Tule kokeilemaan, ensimmäinen kerta on maksuton.

Meidän lupauksemme sinulle on huolehtia ja opastaa sinua eri liikkeissä ja toiminnoissa. Jos olet epävarma tai haluat enemmän opastusta jonkin liikkeen kanssa, me autamme sinua. Valmentajamme ovat paikalla sinua varten. Me kannustamme sinua tekemään parhaasi, mutta sinä olet pomo ja määrät kuinka etenemme.

Tunti (tai Workout of the Day – WOD) sisältää lämmittelyn, harjoittelun, ja MetConin (aineenvaihduntaa kiihdyttävä treeni). Lämmittelyllä saadaan kehosi valmiksi ja valmistautumaan tulevaan treeniin. Harjoitus voi olla mikä tahansa tekniikasta uusiin liikkeisiin. MetCon (tai Metabolic Conditioning) on harjoituksen osa, jossa sinua kannustetaan tekemään parhaasi ja vielä vähän enemmän. Muuntelu on yksi CrossFit-ohjelman suosituimmista tekijöistä, minkä vuoksi MetCon on monipuolinen ja useimmiten ainutlaatuinen harjoittelumuoto. Loppuverryttely auttaa elimistöäsi palautumaan optimaalisesti kaiken treenaamisen jälkeen.

Löydät alta selitykset CrossFitin perustermeille:

  •  WOD: (Workout of the Day) Päivän treeni.

  • OpenGym: Omatoiminen vapaaharjoitteluaika 

  • MetCon: (Metabolic Conditioning) aineenvaihduntaa kiihdyttävä treeni 

  • AFAP: (As Fast As Possible) mahdollisimman nopeasti. Harjoittelu, jossa yrität tehdä tietyn harjoitteen mahdollisimman nopeasti.

  • AMRAP: (As Many Reps As Possible) mahdollisimman monta kierrosta / toistoa. Harjoitus, jossa teet niin monta kierrosta tai toistoa kuin mahdollista

  • EMOM: (Every Minute On the Minute) Joka sekunti minuutissa. Harjoitus, jossa sinun on tehtävä tietty määrä harjoitetta minuutissa. Jäljellä olevan ajan voit levätä.

  • TABATA: Nimetty kehittäjänsä professori Izumi Tabatan mukaan. Tämä on korkean intensiteetin intervalliharjoitus, jossa neljän minuutin sisällä tehdään toistot 20 sekuntia treeniä 10 sekuntia lepoa.

  • Rx: Treenin tekeminen ennalta määrätyllä tavalla. Asteikolla vaikein treenaamisen taso.